Vogelfotografie, de juiste opstelling kan het verschil maken
Geschreven door Henk Wiebe van der Meulen
Bij fotografie wordt vaak gesproken over het licht ( bewolkt, hard licht, tegen licht, strijklicht, het gouden uurtje en ga zo maar door ), de juiste instellingen van de camera, welke lens en body, camouflage etc. Wat echter vaak onderbelicht blijft is de opstelling ten opzicht van het onderwerp. Aangezien vogelfotografie mijn ding is, zal ik proberen te laten zien hoe belangrijk dit is aan de hand van een aantal foto’s.
Deze slechtvalk is de snelste vogel ter wereld. Een redelijk zeker gegeven is, dat de vogels tegen de wind invliegen. Bij de opstelling zul je hier dus rekening mee moeten houden. Naast het continu instellen van de juiste belichting door de steeds veranderende lichtomstandigheden was de positie ten opzichte van de vogel van doorslaggevende betekenis.

De opstelling van de fotograaf ten opzichte van zijn onderwerp was in dit geval, naast alle juiste instellingen van de camera, van cruciaal belang. Dit wetende kun je van te voren een inschatting maken waar je je moet bevinden ten opzichte van je onderwerp. Hiermee kun je je “wensfoto “ proberen te maken.

Bij deze foto wilde ik graag niet een saaie lucht op de achtergrond, maar een stuk zee, waarmee de omgeving waarin deze genomen is, zichtbaar wordt, nl. het strand.
Bij het ontbreken van wind als referentie kun je, na uitvoerig het gedrag van de vogels te hebben gevolgd, toch je positie redelijk nauwkeurig inschatten. Bij de onderstaande foto was de grauwe klauwier redelijk consequent in het landen op een bepaalde tak. Het observeren ( neem daar echt de tijd voor ) wordt na lang wachten beloond.

O ja, neem in je overweging van de positie ook de achtergrond mee, immers verstoring door takken in de achtergrond komt de kwaliteit van de foto niet ten goede.
Over achtergrond gesproken, deze kan soms een toegevoegde waarde hebben.

Dezelfde grauwe klauwier , maar nu met zuring als bonus op de achtergrond.
Het is altijd een uitdaging om zeer schuwe vogels, in dit geval de waterhoen, zodanig te laten zien op een foto, dat er een actie is en de grote poten goed zichtbaar zijn. De opstelling was in dit geval niet het enige probleem , maar ook het korte moment dat het licht voldoende was, om de sprong vast te kunnen leggen.

Dit zelfde gold ook voor de volgende foto. Bijkomend probleem was het water. Hoe krijg je de oude en het jong maar ook de waterlelie in 1 beeld en hoe houd ik mijn apparatuur droog? In de zwembroek te water met de camera net boven het water en dit allemaal vanuit de hand. Immers een laag standpunt geeft het mooiste resultaat.

Resumerend : Bedenk voordat je afdrukt: hoe is de vogel gepositioneerd en is dat wat ik wil ? Alles valt echter met de voorbereiding. Leef je in wat betreft het gedrag van de vogel en neem daar je tijd voor, immers die ene foto kan nu net het verschil maken.