Ontmoet Anya van Photo Anya
Mijn naam is Anya Nibourg-Van der Schaaf en ik woon met mijn man Henk en kinderen, Nymphe en Merlijn, in hartje Meppel.
Na jaren van hopen en dromen zijn onze kinderen geboren en inmiddels pubers. Dagelijks zijn zij een grote inspiratiebron en waar mijn liefde voor fotograferen begon.
Zo ben ik begonnen
Mijn eerste digitale toestel was een Leica (2002 het geboortejaar van mijn tweeling Nymphe en Merlijn) en maakte hiermee de gebruikelijke standaard kinderfoto’s.
De opvolger was een Canon. Rond 2015 ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in het fotograferen en werk met een Sony full frame camera, A7 II.
Het digitale tijdperk ervaar ik als zeer waardevol omdat de grenzen onbeperkt zijn.
Voor zowel het bewerken, het oneindig kunnen oefenen omdat er geen kosten zijn verbonden aan het aantal foto’s wat je maakt en dat je direct kunt zien wat je doet.
Inmiddels beschik ik over een 4-tal fantastische lichtgevoelige lenzen elk geschikt voor zijn eigen doel: Sony 35mm f/2.8, Sony 50mm f/1.8, Sony 24-70mm f/2.8, Sigma 70-200mm f/2.8
Ik ben autodidact fotograaf en heb door veel kijken, oefenen, lezen, leren (m.b.v. youtube) mij het fotograferen eigen gemaakt.
Telkens startte dat leren door eerst de camera grondig te bestuderen en de handleiding goed te lezen, de menu-structuur te doorlopen en deze te personaliseren.
Ook het bewerken van foto’s heb ik me eigen gemaakt. Ik ben gestart op een Mac met Iphoto daarna met Aperture en op dit moment werk ik met Lightroom.
Oog voor mooie beelden, vormen, kleuren en compositie zijn in mij besloten. Komend uit een warm nest met creatieve ouders: moeder beeldend kunstenaar en vader architect, hebben hier zeker aan bijgedragen.
Photo Anya
In 2012 ontwierp ik mijn eerste concept-logo voor Photo Anya, een droom was geboren.
In 2015 kreeg deze haar definitieve huidige vorm en schreef ik mij in bij de kamer van koophandel om mijn grote passie beroepsmatig te kunnen uitoefenen omdat ik steeds vaker gevraagd werd voor het maken van portretten en uitvaartfotografie.
Stichting Still
Ook fotografeerde ik als vrijwilliger voor Stichting Still die kosteloos een fotoreportage aanbiedt aan familie van een ernstig ziek kind, ouder of te vroeg geborene.
Heel intens, vaak ook emotioneel maar prachtig om te mogen doen en om mooie waardevolle herinneringen te maken.
Door deze opdrachten lijkt de tijd stil te staan. Hetgeen je door je lens ziet is op dat moment enkel jou wereld. Ik vind het heerlijk om mij af te sluiten, mijn wereld klein te maken en in eenvoud doelgericht bezig te zijn. Het bijzondere is dat je er gevoelsmatig een deel van wordt ondanks dat de camera er tussen zit.
Foto Bewerking
Na de shoot importeer je de foto’s op je computer en selecteer je het beste materiaal om deze te bewerken. Dit schept een intieme band met de gefotografeerde mens of situatie.
Je voelt je zo nauw betrokken, er blijft niks verborgen voor je camera, alles is zichtbaar, de ziel wordt blootgelegd. Het roept voor mij een gevoel van compassie en respect op oor de mens, de situatie waarin hij verkeert. Ongeacht of dit met grote en of kleine zaken te maken heeft.
Mijn passie
Mijn grote passie ligt bij het verbeelden van de mens in verschillende stadia op zijn levenspad, puur en ongedwongen.
Ook heb ik mij gespecialiseerd in bedrijfs- en architectuurfotografie. De foto’s maak ik altijd in kleur maar in 90% van de gevallen eindig ik in zwart-wit omdat ik vind dat hierbij de essentie het best zichtbaar is. Alle aandachttrekkende randverschijnselen vervagen en er ontstaat meer rust.
Overal is iets moois en of bijzonders van te maken door goed te kijken, je compositie en licht te bepalen.
Een foto hoeft niet mislukt te zijn
Soms kan een gemaakte foto, niet bijzonder of zelfs mislukt lijken en geschikt voor de prullenbak, maar door er in een fotobewerkingsprogramma mee te stoeien kan je vaak verrast worden en blijkt dat deze toch zeer de moeite waard kan zijn.
Retoucheren van foto’s doe ik in beperkte mate. Een vlekje verwijderen, ogen wat oplichten, omzetten naar zwart wit en spelen met contrast en helderheid is het enige wat ik doe aan bewerkingstechnieken.
De klant
Het slagen van een foto wordt mijn inziens mede bepaald door de wisselwerking tussen klant en fotograaf.
De klant op zijn gemak stellen, de tijd nemen, oprecht aandacht schenken of juist onzichtbaar aanwezig kunnen zijn tijdens een uitvaart of evenement.
Ik fotografeer graag de verstilde mens gewoon zoals hij of zij is. Ik hou van het pure, de echte mens zichtbaar maken zonder poeha en opsmuk.
Mijn stijl
Liever ensceneer ik niet. Simpelweg een achtergrond kiezen bestaande uit een doek, stad of natuur en dan zien wat er als vanzelf ontstaat tussen fotograaf en de te fotograferen persoon en zijn of haar wensen.
In de meeste gevallen maak ik enkel gebruik van daglicht staand bij een raam en dan spelen, verplaatsen, schuiven totdat het wauw-gevoel ontstaat.
Zelf ben ik dol op contrastrijk zwart wit, met licht- en schaduwpartijen wat het geheel interessanter en boeiender maakt.
Mijn kinderen
Mijn kinderen zijn nog steeds de rode draad in mijn fotografie. Veelvuldig worden ze gefotografeerd en er ontstaat uit een serie altijd wel een bijzonder exemplaar.
Het maakt mij erg blij als een foto binnen mijn maatstaven slaagt en kan daar blijvend van genieten.
Urenlang kan ik onafgebroken en gepassioneerd bezig zijn met uitproberen, nog een beetje bijstellen etc. etc.
Foto’s terugkijken
Ook kijk ik regelmatig terug naar reeds gemaakt materiaal wat ik in eerste instantie heb afgekeurd.
Door het een tijdje opzij te leggen en opnieuw te kijken, kijk je vaak weer met andere ogen en zie je nieuwe mogelijkheden.
Maar altijd is er ook die drang naar meer, naar nieuw werk maken. Een vicieuze, creatieve, oneindige cirkel, heerlijk!